پوستر انیمیشن یونیفرم ما برنده جایزه اسکار+ تاریخ اکران
ممنون که نظرتان را به ثبت رساندید

انیمیشن «یونیفرم ما» داستان یک زن جوان ایرانی را روایت می‌کند که دوران تحصیل و الزام رعایت پوشیدن روپوش را در مدارس ایران از میان چروک‌ها و درزهای لباس قدیمی خود به یاد می‌آورد.

داستان انیمیشن از جایی شروع می‌شود که دختر جوانی روپوش مدرسه‌اش را از کمد بیرون می‌آورد و روپوش را در دست می‌گیرد و شروع به مرور خاطرات دوران مدرسه‌اش می‌کند. او به یاد می‌آورد که چگونه برای اولین بار روپوش مدرسه را به تن کرد و چقدر با آن احساس راحتی می‌کرد و همچنین به یاد می‌آورد که چگونه با گذشت زمان، دیگر آن دوران نیست و همه چیز تغییر کرده است.

انیمیشن «یونیفرم ما» از تکنیک‌های مختلف انیمیشن، از جمله انیمیشن دو بعدی، استاپ موشن و انیمیشن سه بعدی استفاده می‌کند. این تکنیک‌های مختلف به خلق فضایی رویایی و شاعرانه در انیمیشن کمک می‌کنند. در ادامه، به برخی از جنبه‌های مهم انیمیشن «یونیفرم ما» اشاره خواهیم کرد که می‌توان در باره این انیمیشن اطلاعات جالبی به دست آورد.

شخصیت‌پردازی انیمیشن یونیفرم ما

شخصیت اصلی انیمیشن، زن جوانی است که نامش مشخص نمی‌شود. این شخصیت به خوبی از طریق خاطراتش معرفی می‌شود. ما می‌بینیم که او در ابتدا دختری ساده و بی‌دغدغه است که از پوشیدن روپوش مدرسه لذت می‌برد و سپس دغدغه های این دختر به مرور بزرگ و بزرگ تر می شود و به جایی می رسد که سال هاست مدرسه را تمام کرده و دنبال چالش هایی بزرگ تر از رفت و آمد به مدرسه و پوشیدن روپوش با سلیقه خود است.

جوایز انیمیشن یونیفرم ما

انیمیشن «یونیفرم ما» ساخته یگانه مقدم، کارگردان ایرانی، از زمان اکران خود در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. برخی از مهم‌ترین جوایز این انیمیشن عبارتند از:

  • جایزه بزرگ هیئت داوران در بخش بهترین انیمیشن کوتاه بین‌المللی جشنواره انیمایو اسپانیا (۲۰۲۳)
  • جایزه بهترین ساخته رسانه‌های ترکیبی جشنواره انیمایو اسپانیا (۲۰۲۳)
  • جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه و مستند آسیایی-اقیانوسیه (۲۰۲۳)
  • جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه و مستند نیویورک (۲۰۲۳)
  • جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه و مستند تورنتو (۲۰۲۳)

انیمیشن «یونیفرم ما» همچنین در فهرست نامزدهای دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت. این انیمیشن اولین انیمیشن ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. تحسین منتقدان از انیمیشن «یونیفرم ما» نشان‌دهنده کیفیت بالای این اثر است. این انیمیشن با نگاهی شاعرانه به دغدغه های جوانان جامعه ما می پردازد.

تاریخ اکران انیمشین یونیفرم ما

تاریخ اکران انیمیشن یونیفرم ما به 30 مهر 1402 شمسی برابر با 22 اکتبر سال 2023 میلادی می رسد. اما تاریخ اکران و پخش انیمیشن در ایران هنوز مشخص نشده است. این انیمیشن در سال ۲۰۲۳ در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشت و جوایز متعددی را از آن خود کرد. در سال ۲۰۲۴، این انیمیشن در فهرست نامزدهای دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه قرار گرفت. با توجه به موفقیت‌های این انیمیشن در جشنواره‌ها، انتظار می‌رود که در ایران نیز اکران شود. اما هنوز مشخص نیست در چه زمانی و از طریق چه پلتفرمی در ایران اکران خواهد شد و همچنان منتظر خبر در این مورد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟